Review Dr Sheikh Muszaphar Tentang Vitamin Untuk Anak

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Pada 17 Oktober yang lalu, angkasawan negara kita iaitu Dr. Sheikh Muszaphar ada berkongsi di laman instagram beliau; adakah penting vitamin dan supplement untuk anak-anak kita.


Vitamin anak-anak sangat penting

Dalam perkongsian ringkas beliau tentang vitamin dan supplement untuk anak-anak, beliau menyatakan ia SANGAT PENTING. Lebih-lebih lagi bagi mereka yang tak dapat nutrisi mencukupi daripada pemakanan harian.

Banyak faktor anak tak cukup nutrisi. Antaranya ialah:

  Cerewet makan.
  Tidak makan buah-buahan dan sayuran yang cukup, menyebabkan kekurangan vitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh yang sedang membesar.
  Makan makanan yang terlalu diproses yang tinggi kandungan gula, pengawet atau perisa tiruan.
  Tak toleran atau alah kepada makanan tertentu.
  Keadaan kesihatan yang menjejaskan penyerapan makanan yang sempurna seperti penyakit Coeliac atau penyakit Crohn.

Fakta

Berdasarkan Kajian Pemakanan Kanak-Kanak Malaysia (SEANUTS Malaysia), didapati bahawa secara purata kanak-kanak Malaysia berusia 1-6 tahun masing-masing hanya makan 0.91 dan 1.07 sajian buah dan sayur setiap hari.


Ini kurang daripada separuh jumlah yang disyorkan oleh Garis Panduan Diet Malaysia untuk Kanak-kanak dan Remaja (2013)


Apa Dr. Sheikh Muszaphar beri pada anak-anak?

Beliau juga berkongsi vitamin dan mineral penting yang beliau berikan setiap hari untuk anak-anak beliau.

1. Probiotik

Probiotik ialah bakteria berfaedah dalam usus yang lazimnya bagus untuk kesihatan usus dan menyokong penghadaman yang sihat. 

Bagaimanakah probiotik berfungsi?

• Bakteria berbahaya dalam jumlah yang besar boleh menyebabkan jangkitan. Bakteria berfaedah membantu melawan bakteria berbahaya dan mengekalkan kesihatan badan yang baik.
• Oleh itu, ia adalah penting untuk mengekalkan keseimbangan yang baik bagi bakteria berfaedah supaya ia dapat menghasilkan antibodi untuk merangsang, melatih dan membantu sistem imun kanak-kanak menjadi matang.

• Contoh probiotik termasuk probiotik L. reuteri yang membantu meningkatkan kesihatan sistem penghadaman.

2. DHA

DHA adalah singkatan untuk asid docosahexaenoic, iaitu asid lemak yang dimiliki oleh kumpulan Omega-3. Komposisi otak terdiri daripada lebih kurang 1/4 lemak yang dihasilkan oleh DHA. Apabila menganalisis struktur otak, saintis mendapati bahawa DHA adalah sebahagian daripada struktur membran neuron.

DHA memainkan peranan yang sangat besar pada kecerdasan otak dan retina mata (jumlah penglihatan mata). DHA membentuk sensitiviti neuron, yang membantu menyampaikan maklumat dengan cepat dan tepat. Asid lemak omega-3 membantu pembentukan neuron dan pengangkut glukosa. Ini adalah nutrien utama yang membantu fungsi otak.

DHA juga penting untuk perkembangan fungsi mata yang sempurna dan sistem saraf. Kajian haiwan telah mendapati bahawa DHA terkandung dalam sistem saraf, contohnya di retina mata dan otak.

Kanak-kanak awal yang kekurangan DHA akan mempunyai indeks kecerdasan rendah. Satu kajian di Amerika Syarikat yang memantau kanak-kanak dari bayi hingga umur 8-9 tahun mendapati bahawa bayi yang disusui dan mendapat DHA yang cukup, mempunyai statistik 8.3 mata lebih tinggi daripada bayi yang diberi susu lembu dan tidak mendapat cukup DHA

3. Antioksidan 

Terdapat dua jenis antioksidan iaitu endogenous yang dihasilkan oleh badan, serta exogenous yang diperoleh dari luar tubuh, terutamanya dari makanan. Walaupun ia boleh menghasilkan antioksidannya sendiri, badan ini lebih bergantung kepada antioksidan dari luar. Antioksidan ini akan berfungsi dengan memberikan elektron kepada molekul radikal bebas dengan itu meneutralkan sifat buruk radikal bebas ini.

Fungsi utama antioksidan adalah untuk memberikan elektron kepada elektron yang tidak berpasangan dalam molekul radikal bebas, menghalangnya daripada menarik elektron dari sel-sel badan yang sihat. Apa yang istimewa tentang kerja antioksidan adalah bahawa selepas memberikan elektron, antioksidan tidak akan berubah menjadi radikal bebas seperti sel lain yang memberikan elektron. Supaya kerja antioksidan seperti meneutralkan sifat reaktif molekul radikal bebas.

4. Multivitamin

Jika anda memilih untuk memberikan multivitamin kepada anak anda, anda harus tahu butiran setiap yang berikut:

 Periksa bahan-bahannya

Pastikan ia tidak mengandungi sebarang perisa atau pewarna tiruan, aspartame dan laktosa. Banyak multivitamin kanak-kanak mengandungi banyak GMO yang boleh dikaitkan dengan kesan sampingan yang berbahaya. Elakkan semua ini dan cari jenama yang mengandungi bahan-bahan semula jadi yang menanam, menuai dan memproses di ladang mereka sendiri yang disahkan organik.

 Elakkan multivitamin boleh kunyah yang mengandungi sirap glukosa

Bahan yang biasa ditemui ini boleh menyebabkan kerosakan gigi. Cari vitamin boleh kunyah yang mengandungi bahan pemanis semula jadi seperti xilitol atau stevia yang tidak akan menyebabkan kerosakan gigi.

  Mengandungi zat besi, kalsium, magnesium, zink serta vitamin A, C dan E.
Ini ialah nutrien-nutrien yang biasanya tidak diperoleh kanak-kanak secukupnya:

- Zat besi: Kekurangan nutrisi paling biasa dalam kalangan kanak-kanak bertatih dan juga kanak-kanak yang lebih besar.

- Kalsium: Diperlukan untuk pembentukan tulang. Pengambilan kalsium yang sempurna dari zaman kanak-kanak dapat membantu mengekalkan jisim tulang yang normal dalam peringkat kehidupan seterusnya.

- Magnesium: Mineral penting yang mengekalkan kekuatan tulang dan kestabilan ritma jantung. Ia juga menyokong sistem imun dan membantu mengekalkan fungsi otot dan saraf.

- Zink: Nutrien penting untuk tumbesaran dan perkembangan yang sempurna.

- Vitamin A: Menyokong penglihatan yang lebih baik serta membantu pembentukan dan penyenggaraan kulit yang sihat.

- Vitamin C: Membantu mengekalkan kesihatan tisu-tisu tubuh seperti gusi dan otot. Vitamin C juga membantu tubuh menyerap zat besi yang penting untuk kanak-kanak dan melindungi sel daripada radikal bebas.
Vitamin E: Antioksidan yang berkuasa ini membantu menentang radikal bebas.

Pilihan jenama yang mana terbaik?

Ada komen daripada follower instagram beliau bertanyakan jenama terbaik DHA untuk kanak-kanak dan Dr. Sheikh Muszaphar membalas ringkas "ANY MAJOR BRAND"


Cikgu Ije pun setuju. Pilihlah jenama besar yang telah lama dipasaran dan mempunyai R&D sendiri serta pusat pemprosesan bertaraf antarabangsa. Cikgu Ije memilih jenama Shaklee. 







4 pilihan vitamin kanak-kanak Shaklee

OmegaGuard

🐟Penting bagi perkembangan dan fungsi otak
🐟Meningkatkan sistem imunisasi
🐟Menapis segala virus dan bakteria daripada badan
🐟Kanak-kanak yang mengambil Omega-3 sedari kecil dapat mengurangkan jangkitan pernafasan
🐟Sangat sesuai untuk anak yang inginkan fokus dalam pelajaran
🐟Juga bagus untuk anak yang menghidap sakit kulit seperti eczema, kurap dll

Meal Shakes

🍼Mengandungi 19 vitamin utama dan mineral tambahan
🍼Kaya dengan sumber kalsium dan protein
🍼Amat diperlukan oleh kanak-kanak untuk membesar dengan kuat dan sihat
🍼Pilihan protein soya terbaik anda
🍼Sesuai untuk sarapan segera
🍼Hanya perlu bancuh air sejuk/suam

Chewable-C Plus

🍊Membantu mencegah jangkitan dan selsema
🍊Antioksidan yang baik
🍊Melawan radikal bebas dan sebagai anti penuaan
🍊Membantu mengurangkan kerosakan pada badan akibat bahan kimia dan toksik

Vita-Lea for Children

🍇Mengandungi 18 jenis vitamin dan mineral perlu, 100% vitamin A, C, D dan E serta kesemua 8 vitamin B serta kalsium, magnesium, zinc, copper dan pelbagai mineral lain.
🍇Formula yang diperbaharui berbanding yang lama.
🍇Menggunakan pemanis semulajadi xylitol yang tidak akan menyebabkan kerosakan gigi.
🍇Tidak mengandungi perasa, pemanis dan pengawet tiruan.
🍇Bebas gluten, datang dalam perisa anggur yang sangat sedap, anak-anak pasti sukakannya!
🍇Multivitamin kanak-kanak terbaik dipasaran, jumlah nutrient lengkap dan memenuhi keperluan tumbesaran anak-anak, penyerapan mudah dan pantas.
🍇Sangat sesuai diambil kanak-kanak berusia 2 hingga 12 tahun terutama yang tidak suka makan sayur (memilih makan)

Berminat untuk dapatkan vitamin Shaklee? Boleh contact Cikgu Ije. Nak mudah WhatsApp je Klik +60182704872

JAMINAN KAMI
Shaklee merupakan suplemen semulajadi dan memegang piagam
Selamat (sijil Halal dan kelulusan KKM)
Semulajadi
Berkesan

MENGAPA SAYA?
Saya ialah Cikgu Ije yang merupakan pengedar Shaklee jujur dan amanah, serta lebih mementingkan kesihatan anda. Hubungi Cikgu Ije agar boleh bantu anda dan keluarga anda lebih sihat. Cikgu Ije juga akan menyediakan jadual pengambilan vitamin dan konsultasi percuma berkaitan produk Shaklee yang sesuai untuk anda.

PENGHANTARAN
Penghantaran melalui pos akan diatur ke seluruh dunia samada menggunakan khidmat Poslaju, City-Link, GDex atau lain-lain yang bersesuaian dengan lokasi anda.

PEMBAYARAN
Pembayaran boleh dibuat menggunakan akaun Maybank, CIMB, Bank Simpanan Nasional , Bank Islam atau Western Union jika anda tinggal di luar negara.

NAK BELI SET SHAKLEE
Untuk mendapatkannya, anda mempunyai beberapa pilihan:
belian online dengan menggunakan kad debit atau kad kredit anda
belian di cawangan Shaklee terdekat (ID: 1233 547) 
hubungi Cikgu Ije di talian WhatsApp +60182704872 (Hifzan Zanini) untuk sebarang bantuan / belian.

Untuk pembelian produk Shaklee secara online menggunakan kad kredit / kad debit anda? Klik imej dibawah. 
Atau daftar keahlian Shaklee untuk penjimatan hebat. 

NAK JADI PENGEDAR SHAKLEE?
Berminat menjadi pengedar Shaklee dan mendapat bonus tunai serta banyak manfaat lain? Jom sertai team business kami, DARE TO DREAM TEAM (D2DT) yang mempunyai ahli aktif, kelas online percuma dengan masa yang fleksibel.
Anda juga boleh dapatkan produk ini terus daripada Cikgu Ije. Hubungi Cikgu Ije untuk dapatkan rangkaian produk Shaklee dengan konsultasi percuma atau bimbingan pendaftaran sebagai ahli Shaklee. 

Rakan Shaklee Anda
Nur Hifzan binti Hj Muhamad Zanini (Cikgu Ije) 
SMS/WhatsApp : +60182704872
FB Page: Vitamin Suci
Personal FB : Hifzan Zanini
Instagram: @vitaminsuci

Comments

Popular posts from this blog

Manfaat Buah Kaduka / Haritaki / Chebulic Myrobalan

PELAJAR UNIVERSITI ADA INCOME RM5000 LEBIH SETIAP BULAN

Cara Makan Lecithin dan Alfalfa untuk Kuruskan Badan