Cara Betul Periksa Payudara Sendiri

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Hari ni Cikgu Ije nak kongsikan dengan anda apa yang perlu dibuat andai ada benjolan atau ketulan pada payudara. 

Pengalaman Cikgu Ije sendiri semasa berusia 20 tahun (2006), ada benjolan dan terasa sangat sakit. Lagi-lagi apabila disentuh atau dada bergesel dengan sesuatu (tilam, lengan sendiri, orang lain ketika berada di khalayak ramai)

Usah risau, doktor ada untuk kita. Cikgu Ije jalani pembedahan membuang ketulan. Untuk peringkat awal, boleh ubah diet anda dengan mengambil makanan atau supplement kaya antioksidan. 

Kenapa perlu periksa payudara sendiri?

Pengesanan awal kanser payudara oleh pemeriksaan diri payudara disyorkan untuk dilakukan secara berkala. 

Ini berguna supaya anda boleh mencari keabnormalan atau mungkin tanda kanser awal. Dengan menjalankan pengesanan awal, dua kemungkinan akan timbul, iaitu mencari benjolan payudara atau tidak. 

Anda mungkin merasa cemas dan takut apabila anda mendapati benjolan di payudara anda. Walau bagaimanapun, anda tidak perlu tergesa-gesa untuk panik, kerana ketulan yang dikesan di payudara tidak semestinya kanser. 

Walaupun begitu, setiap benjolan perlu dipastikan atau diperiksa selanjutnya sama ada ia ganas atau tidak. Semua benjolan adalah tumor tetapi ada yang malignan dan tidak malignan. 

Benjolan ganas ini dipanggil kanser. Untuk menghalang kesan yang anda tidak mahu, adalah baik untuk melakukan rawatan segera.

Ada benjolan di payudara? 

Apa yang perlu anda lakukan jika anda mendapati benjolan di payudara? 

1. Semak semula payudara anda 

Jika anda mendapati benjolan di sekeliling payudara, jangan tergesa-gesa untuk bimbang. Anda perlu menyemak semula dengan menyentuh semua bahagian payudara, di sebelah kiri dan di sebelah kanan. 


Semak dengan berbaring di atas katil, dengan kedua-dua tangan diletakkan di atas. Kemudian satu tangan menyentuh dada untuk mengetahui sama ada terdapat ketulan keras pada payudara atau tidak. Agar hasilnya sah, adalah disyorkan untuk memeriksa selepas haid atau sebelum haid. 

2. Semak kalendar menstruasi 

Jangan cepat memutuskan sama ada benjolan di payudara anda adalah benjolan kanser payudara. Ketulan yang muncul hanya boleh menjadi tanda bahawa anda akan mengalami haid. 

3. Rujuklah masalah ketulan payudara dengan doktor

Sekiranya anda masih berasa tidak selesa atau bimbang dengan ketulan pada payudara anda selepas menggunakan beberapa kaedah di atas, maka anda harus berunding dengan doktor anda untuk mengetahui dengan tepat apa yang berlaku dengan kesihatan anda dengan pasti. 

Doktor akan mengetahui apa yang berlaku dengan badan anda. Semakin cepat anda berunding, pengendalian yang boleh dilakukan pada badan anda akan lebih cepat juga. 
Dengan cara itu, anda boleh mengurangkan risiko paling teruk. 

Jangan takut untuk bertanya mengenai keadaan anda dan dapatkan nasihat doktor. Ini penting supaya aduan yang berlaku di dalam badan anda segera dikenali sebagai punca, dan pengendalian akan dilakukan dengan lebih cepat pada badan anda, sehingga anda dapat mengurangi kemungkinan terburuk dan risiko lainnya. 

Apa doktor akan lakukan?

• Doktor anda akan bertanya beberapa soalan mengenai sejarah perubatan anda. 

• Doktor akan melakukan pemeriksaan payudara untuk merasakan ketulan atau perubahan lain dalam tisu payudara dan di bawah lengan. 

• Jika terdapat cecair keluar dari puting anda, doktor anda akan mengumpul sampel dan memeriksa sel-sel kanser. 

• Doktor anda juga boleh melakukan mamogram atau ultrasound untuk mengetahui sama ada benjolan itu pepejal atau penuh bendalir.

• Doktor anda mungkin mempertimbangkan melakukan biopsi. 

• Doktor akan mengambil contoh kecil benjolan dengan jarum atau sekeping kecil dan hantar ke makmal, untuk mengetahui jika benjolan anda adalah kanser atau tidak.

Apa alternatif lain? 

Berbalik kepada pengalaman Cikgu Ije, selepas pembedahan masih terasa sakit tapi benjolan dah kurang. Doktor dah buang. Kalau periksa, masih terasa ada benjolan

Dalam menahan sakit, berfikiran positif; tanpa sedar benjolan hilang dan rasa sakit tiada langsung. Malah Cikgu Ije dapat susukan 3 orang anak sejak 2011 hingga 2018. 

Besar kemungkinan sebab diet Cikgu Ije berubah bermula 2011. Masa tu Cikgu Ije mula ambil vitamin. Makanan tambahan untuk tampung nutrisi dan zat yang tak dapat daripada makanan harian. 

Apa Shaklee boleh bantu? 

Vivix

Ikuti kisah Cyst Payudara Hilang Selepas Amalkan Vivix

Berminat untuk dapatkan vitamin Shaklee? Boleh contact Cikgu Ije. Nak mudah WhatsApp je Klik +60182704872

JAMINAN KAMI
Shaklee merupakan suplemen semulajadi dan memegang piagam
Selamat (sijil Halal dan kelulusan KKM)
Semulajadi
Berkesan

MENGAPA SAYA?
Saya ialah Cikgu Ije yang merupakan pengedar Shaklee jujur dan amanah, serta lebih mementingkan kesihatan anda. Hubungi Cikgu Ije agar boleh bantu anda dan keluarga anda lebih sihat. Cikgu Ije juga akan menyediakan jadual pengambilan vitamin dan konsultasi percuma berkaitan produk Shaklee yang sesuai untuk anda.

PENGHANTARAN
Penghantaran melalui pos akan diatur ke seluruh dunia samada menggunakan khidmat Poslaju, City-Link, GDex atau lain-lain yang bersesuaian dengan lokasi anda.

PEMBAYARAN
Pembayaran boleh dibuat menggunakan akaun Maybank, CIMB, Bank Simpanan Nasional , Bank Islam atau Western Union jika anda tinggal di luar negara.

NAK BELI SET SHAKLEE
Untuk mendapatkannya, anda mempunyai beberapa pilihan:
belian online dengan menggunakan kad debit atau kad kredit anda
belian di cawangan Shaklee terdekat (ID: 1233 547) 
hubungi Cikgu Ije di talian WhatsApp +60182704872 (Hifzan Zanini) untuk sebarang bantuan / belian.

Untuk pembelian produk Shaklee secara online menggunakan kad kredit / kad debit anda? Klik imej dibawah. 
Atau daftar keahlian Shaklee untuk penjimatan hebat. 

NAK JADI PENGEDAR SHAKLEE?
Berminat menjadi pengedar Shaklee dan mendapat bonus tunai serta banyak manfaat lain? Jom sertai team business kami, DARE TO DREAM TEAM (D2DT) yang mempunyai ahli aktif, kelas online percuma dengan masa yang fleksibel.
Anda juga boleh dapatkan produk ini terus daripada Cikgu Ije. Hubungi Cikgu Ije untuk dapatkan rangkaian produk Shaklee dengan konsultasi percuma atau bimbingan pendaftaran sebagai ahli Shaklee. 

Rakan Shaklee Anda
Nur Hifzan binti Hj Muhamad Zanini (Cikgu Ije) 
SMS/WhatsApp : +60182704872
FB Page: Vitamin Suci
Personal FB : Hifzan Zanini
Instagram: @vitaminsuci

Comments

Popular posts from this blog

Manfaat Buah Kaduka / Haritaki / Chebulic Myrobalan

PELAJAR UNIVERSITI ADA INCOME RM5000 LEBIH SETIAP BULAN

Cara Makan Lecithin dan Alfalfa untuk Kuruskan Badan