25 Penyakit Akibat Kekurangan Protein

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Penyakit kekurangan protein sering berlaku di negara-negara membangun kerana kemiskinan dan kurang pengetahuan mengenai keperluan pemakanan protein. Di daerah yang hancur akibat perselisihan, perang, kemarau, kelaparan, banjir dan bencana alam, makanan yang dimakan seringkali di luar standard dan umumnya mengandungi protein yang sedikit sehingga tidak mencukupi keperluan. 


Di negara-negara maju, walaupun kekurangan protein dalam pemakanan sangat jarang, ia boleh berlaku kepada kanak-kanak yang terbengkalai. Pada pesakit dengan penyakit kronik dan cachexia pada kanser, masalah pencernaan yang buruk, malabsorption dan penggunaan nutrisi yang tidak berkesan, pengambilan protein yang normal menjadi kurang kerana sebenarnya tubuh akan memerlukan lebih banyak protein. 

Kenali gejala kekurangan protein mengingatnya pentingnya fungsi protein, maka kekurangan protein mempunyai tanda dan gejala yang digambarkan dalam perubahan tubuh. Sekiranya anda mengalami tanda-tanda atau tanda-tanda berikut, anda dinasihatkan supaya mendapatkan rawatan perubatan segera. 

Beberapa gejala kekurangan protein: 

  • Lemah otot dan sakit otot 
  • Peningkatan pengekalan cecair, ditandai dengan bengkak pada kaki, perut bahkan seluruh badan (edema) 
  • Kulit kering dan ruam 
  • Mudah lesu 
  • Berat badan menurun 
  • Mudah gelisah 
  • Mual 
  • Sering mengalami kudis di kulit 
  • Luka lambat menyembuh 
  • Sakit kepala yang berterusan
  • Insomnia 
  • Perubahan mood 
  • Kemurungan 
  • Perubahan warna kulit 
Penyakit Utama Akibat kekurangan protein

Marasmus


Anak-anak dan bayi terdedah kepada kekurangan protein. Marasmus adalah kekurangan nutrien penting. Marasmus adalah penyakit maut yang menyebabkan kehilangan berat badan, dan dehidrasi. Kanak-kanak kelihatan kurus dengan rambut kemerah-merahan. 

Kwashiorkor



Kekurangan protein dan karbohidrat seperti beras, ubi keledek, dan pisang menyebabkan kwashiorkor. Ini adalah penyakit malnutrisi yang sering berlaku pada kanak-kanak yang agak besar. Gejala kwashiorkor termasuk abdomen bengkak kerana pengekalan cecair, kulit mudah mengalami luka yang tidak pernah sembuh. Ini juga mempunyai gejala umum untuk marasmus seperti mudah marah, cirit-birit, keletihan, pertumbuhan terhad dan gangguan perkembangan kognitif serta kesihatan mental. 



Cachexia

Cachexia adalah penyakit yang menyebabkan kelemahan otot rangka akibat kekurangan protein. Hal ini berkaitan dengan penyakit kronik seperti AIDS, kanser, kegagalan buah pinggang kronik, penyakit paru obstruktif kronik dan rheumatoid arthritis. Ini menyebabkan penurunan berat badan dan juga boleh menyebabkan kematian. Pengambilan protein yang kurang kerap pada pesakit yang menghidap kanser kolon, perut, hati, pankreas dan saluran hempedu. 



Penyakit Kekurangan Protein Khusus 

Ada tiga keadaan utama yang merupakan akibat kekurangan protein khusus pada tubuh: 

  • Kekurangan Protein C. Seseorang yang mengalami keadaan ini kebanyakan disebabkan oleh penyakit keturunan yang memberi kesan kepada pengeluaran antikoagulan alami tubuh. Ini menyebabkan pembekuan darah yang tidak normal (trombosis) terutama di urat.
  • Kekurangan protein S juga memberi kesan kepada pengeluaran antikoagulan semula jadi. Tetapi penyebabnya boleh menjadi genetik atau diperoleh melalui kekurangan vitamin K.
  • Kekurangan alfa-1 Antitrypsin, sejenis sindrom kekurangan protein, menyebabkan kesukaran bernafas, mengi, masalah penglihatan dan kelemahan. 
  • Kekurangan protein tiga fungsi mitokondria menyebabkan gula darah rendah, kelemahan jantung dan masalah hati, otot lemah dan lemah dan bayi akan mengalami kesulitan menyusu. 
Penyakit Kerana Protein Kekurangan Protein Asid Amino 

Protein terdiri daripada asid amino. Terdapat 22 asid amino yang terdapat dalam tisu badan manusia. Banyak asid amino dapat disintesis oleh badan kita (asid amino tidak penting). Tetapi sembilan dari mereka adalah asid amino penting (asid amino penting) yang mesti diperoleh dari luar tubuh (makanan) kerana tubuh kita tidak dapat mensintesiskannya. Kekurangan setiap jenis asid amino penting juga boleh menyebabkan fungsi tidak normal dan berbahaya kepada badan. Malah asid amino tidak diperlukan juga sebagai pelengkap dalam membina protein. 

Berikut adalah 9 asid amino penting dan kesan buruk kekurangan protein ini:
  • Histidine. Kekurangan L-histidine dalam sumber makanan boleh menyebabkan gejala seperti anemia, menurunkan pengeluaran histamin, menurunkan penyerapan zink, dan menurunkan tindak balas imun atau kekebalan tubuh. 
  • Isoleucin. Apabila badan kekurangan isoleusin dari sumber makanan, maka boleh menyebabkan gejala seperti sakit kepala, pusing, kelemahan, kemurungan, kekeliruan dan mudah marah. 
  • Leusin. Kekurangan protein asid amino Leucine dalam diet menunjukkan simptom yang serupa dengan hipoglisemia. Gejala termasuk sakit kepala, pening, kelemahan, kekurangan kestabilan mental, kelainan, kerengsaan dan kemurungan.
  • Lysine. Akibat kekurangan protein asid amino Leusin, seseorang boleh menunjukkan gejala seperti mudah marah, pusing, keletihan, anemia, mood swing, rambut gugur dan pertumbuhan terbantut. 
  • Methionine. Asid amino Metionin juga tak kalah penting, kerana kekurangan zat ini dalam diet boleh menyebabkan penurunan sintesis cysteine, yang melindungi sel-sel hati daripada kerosakan. Peningkatan peroxidation lipid, kemurungan, dan peningkatan risiko aterosklerosis. 
  • Phenylalanine. Manifestasi klinikal akibat kekurangan fenilalanin termasuk; kebingungan, kelesuan, kekurangan tenaga, pengekalan cecair, kemurungan, luka-luka kulit, penurunan berjaga-jaga, kerosakan hati, masalah memori, pertumbuhan yang lambat dan kurang nafsu makan. 
  • Treonin. Gejala kekurangan tromonin termasuk kerengsaan, ayunan mood, impulsivity dan masalah ingatan. Ketidakupayaan yang berkaitan dengan fungsi otak. 
  • Tryptophan. Kekurangan makanan tryptophan boleh menyebabkan serotonin rendah. Kadar serotonin yang rendah berkaitan dengan kemurungan, kebimbangan, panik, mudah marah, perubahan suasana hati, sabar, impulsif, ketidakupayaan untuk menumpukan perhatian, peningkatan berat badan, mengidam makanan, agresif dan insomnia. 
  • Valin. Oleh kerana kekurangan protein valine dalam diet boleh menjejaskan proses cengkeram myelin saraf. Ketidakupayaan untuk metabolisme leucine, isoleucine, dan valine menyebabkan penyakit kencing sirip Maple (MSUD). Urin orang yang terkena penyakit ini berbau seperti sirap maple. 
Penyelesaian untuk mengelakkan penyakit ini adalah sentiasa memenuhi keperluan protein dengan memakan sumber makanan protein yang tinggi.

KeISTIMEWAAN Protein Shaklee
  • Shaklee menggunakan protein soya yang tidak-diubahsuai secara genetik (Bukan-GMO) di bawah Program Pengekalan Identiti (IPP).
  • Setiap hidangan membekalkan 14 gram protein berasaskan tumbuhan. Protein soya membantu menurunkan paras kolesterol*.
  • Mempunyai skor PDCAAS (Protein Digestibility Corrected Amino Acid Score) 1.0 – penarafan yang tertinggi dan bersamaan dengan skor yang diberikan pada protein haiwan.
  • Membekalkan 9 asid amino.
  • Tinggi dengan kalsium yang membantu perkembangan tulang dan gigi yang kuat.

Nota: Jumlah protein soya yang disyorkan untuk memberikan kesan penurunan terhadap kolesterol darah adalah 25g sehari.


Berminat untuk dapatkan vitamin Shaklee? Boleh contact Cikgu Ije. Nak mudah WhatsApp je Klik +60182704872

JAMINAN KAMI
Shaklee merupakan suplemen semulajadi dan memegang piagam
Selamat (sijil Halal dan kelulusan KKM)
Semulajadi
Berkesan

MENGAPA SAYA?
Saya ialah Cikgu Ije yang merupakan pengedar Shaklee jujur dan amanah, serta lebih mementingkan kesihatan anda. Hubungi Cikgu Ije agar boleh bantu anda dan keluarga anda lebih sihat. Cikgu Ije juga akan menyediakan jadual pengambilan vitamin dan konsultasi percuma berkaitan produk Shaklee yang sesuai untuk anda.

PENGHANTARAN
Penghantaran melalui pos akan diatur ke seluruh dunia samada menggunakan khidmat Poslaju, City-Link, GDex atau lain-lain yang bersesuaian dengan lokasi anda.

PEMBAYARAN
Pembayaran boleh dibuat menggunakan akaun Maybank, CIMB, Bank Simpanan Nasional , Bank Islam atau Western Union jika anda tinggal di luar negara.

NAK BELI SET SHAKLEE
Untuk mendapatkannya, anda mempunyai beberapa pilihan:
belian online dengan menggunakan kad debit atau kad kredit anda
belian di cawangan Shaklee terdekat (ID: 1233 547) 
hubungi Cikgu Ije di talian WhatsApp +60182704872 (Hifzan Zanini) untuk sebarang bantuan / belian.

Untuk pembelian produk Shaklee secara online menggunakan kad kredit / kad debit anda? Klik imej dibawah. 
Atau daftar keahlian Shaklee untuk penjimatan hebat. 

NAK JADI PENGEDAR SHAKLEE?
Berminat menjadi pengedar Shaklee dan mendapat bonus tunai serta banyak manfaat lain? Jom sertai team business kami, DARE TO DREAM TEAM (D2DT) yang mempunyai ahli aktif, kelas online percuma dengan masa yang fleksibel.
Anda juga boleh dapatkan produk ini terus daripada Cikgu Ije. Hubungi Cikgu Ije untuk dapatkan rangkaian produk Shaklee dengan konsultasi percuma atau bimbingan pendaftaran sebagai ahli Shaklee. 

Rakan Shaklee Anda
Nur Hifzan binti Hj Muhamad Zanini (Cikgu Ije) 
SMS/WhatsApp : +60182704872
FB Page: Vitamin Suci
Personal FB : Hifzan Zanini
Instagram: @vitaminsuci

Comments

Popular posts from this blog

Manfaat Buah Kaduka / Haritaki / Chebulic Myrobalan

PELAJAR UNIVERSITI ADA INCOME RM5000 LEBIH SETIAP BULAN

Cara Makan Lecithin dan Alfalfa untuk Kuruskan Badan