Pengalaman Manis Penghidap Psoriasis Yang Kembali Ceria!

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Hari ini Cikgu Ije nak kongsikan kelas online yang disampaikan sendiri oleh penghidap psoriasis. Pengalaman mahal ini dikongsikan oleh seorang graduasi sarjana yang berusia 28 tahun. Semoga perkongsian beliau dapat membantu lebih ramai penghidap psoriasis dapat hidup dengan normal. Amin


Siapa beliau?

Ina, berusia 28 tahun merupakan seorang yang sangat aktif terutama dalam bidang sukan Indoor Ina adalah pemain chess di peringkat kebangsaan dan pernah mewakili Malaysia di peringkat ASEAN. Outdoor pula terlalu banyak nak dikongsi. Antaranya ialah bola jaring, bola baling, taekwondo, sukan permotoran dan sebagainya.

Seorang gadis yang sangat aktif walaupun menghidap psoriasis.

Beliau mula ada psoriasis waktu umur 20 tahun..waktu tu tengah buat degree dalam Psikologi di UIA dan tinggal di asrama. Agak-agak macam mana kalau kawan tengok hari-hari kulit beliau? Yang terkupas tu, tiap-tiap pagi beliau akan sapu di lantai, kutip di bantal macam ni


Psoriasis beliau bermula di bahagian lutut dan siku yang kemudiannya merebak ke bahagian kepala, muka dan telinga. 

Apa itu psoriasis?

Psoriasis atau singkatannya PSO adalah penyakit autoimun sebagai akibat dari reaksi sistem kekebalan atau sistem imun tubuh yang terjadi pada kulit yang menyebabkan kulit kering, kemerahan, dan bersisik.

Hal ini terjadi kerana sistem kekebalan tubuh yang terlalu aktif dan menyerang tubuh pesakit itu sendiri.

Berdasarkan kajian penghidap psoriasis lebh berisiko tinggi untuk terkena penyakit jantung, diabetes dan penyakit darah tinggi.

Nak mudah faham, begini...

Orang yang ada psoriasis ni mempunyai antibodi yang overprotective. Melampau nak jaga tuan dia. Patutnya dia jaga sistem dalam badan kan? Tapi psoriasis terlebih jaga; semua yang baik dan yang jahat dia serang. Kesan yang paling ketara ialah pada kulit

Bagaimana kulit pesakit psoriasis?

Contoh kesan pada kulit tu macam ni

Lama kelamaan yang merah kecil tu bercantum satu sama lain dan akan jadi macam ni

Ia merebak ke banyak bahagian badan. Contohnya siku, telinga, kepala, lutut, muka

Dan paling teruk ia boleh jadi macam ni

Scary tak? ini luaran psoriasis ya. Dalaman dan gangguan lain dalam aktiviti harian ada banyak lagi!

Fakta psoriasis

Menurut doktor, masih belum ada ubat spesifik (tapi boleh dikawal) untuk psoriasis sampai sekarang dan puncanya pun masih belum diketahui

TAPI andai dalam keturunan atau keluarga ada yang menghidap penyakit ni, kemungkinan kuturunan untuk dapat juga penyakit ni adalah tinggi.

Dalam kes Ina, belum ada keturunan beliau yang mempunyai psoriasis.

Psoriasis tak berjangkit! Jangan pandang serong kepada mereka yang ada masalah psoriasis.


Kesan psoriasis

Pertama sekali...

Ina cerita macam mana rasanya bila kulit kita yang biasa-biasa ni bertukar jadi macam tu. Sekarang cuba pegang kulit sendiri. Bayangkan...
  • Kulit tu mengering
  • Jadi putih-putih yang kering
  • Bila yang kering tu mula terkupas tapi masih melekat pada tangan
  • Bawah yang terkupas tu warna merah-merah. Tu kulit yang sangat nipis dan proses tu pedih
  • Rasa macam kulit menegang dan merekah. Masa dia bertukar tu rasa gatal
Boleh bayang tak?

Bila jadi kat kepala..rambut gugur
Bila jadi dekat kuku.. kuku rapuh
Bila terlalu gatal.. garu-garu hingga berdarah!

bila kita potong kuku, lama-lama kuku makin pendek. Bila terlalu pendek, nak cungkil apa-apa dengan kuku pum tak boleh. Nak pegang barang dengan hujung hari pun sakit

sepanjang proses bersalin kulit ni terjadi..

  • badan lesu, serba tak kena sebab gatal dan merenyam
  • jadi kalau waktu malam memang tak boleh tidur
  • sapu minyak apa pun tak okay sebab rasa tu dari bawah kulit

Jadi life Ina memang kecamuk dan stress (sedih, murung, rendah diri)! Makin baca tentang psoriasis, makin stress sebab tahu dia akan bagi kesan kat sendi-sendi. Dan Ina sendiri, sampai satu tahap bangun pagi..

  • tangan tak boleh genggam sebab sangat sakit
  • pelipat bawah lutut tu tak boleh lipat

Pernah terfikir "Apakah aku akan mati dengan keadaan kulit yang begini?"

Penjagaan diri

1. JAGA PEMAKANAN

Lain orang, lain makanan yg trigger untuk psoriasis ni merebak. Ina tak boleh makan processed food dengan telur ayam. Ina tak boleh minum air gas. Kalau minum 2,3 teguk, start merenyammmm. Kalau makan atau minum juga nanti proses bersalin kulit akan menggila!

Dari segi pemakanan ni, lain orang, lain makanan yang trigger kulit dia makin teruk atau tidak. Ada kenalan yang ada psoriasis dan dia tak boleh makan ayam, ada yang jenis-jenis ikan tertentu tak boleh makan dan akhirnya dia tak sentuh ikan terus.

2. BARANGAN HARIAN

Contohnya syampu, sabun, pencuci basuh pinggan sekalipun kena pilih. Mesti yang mesra alam.

3. LIFESTYLE

Dalam sakit  tu tak boleh terperuk je, lagi tak boleh bangun dan lagi tak boleh pegang. Jadi kena paksa gerak tapi bersyarat; jangan duduk bawah matahari yang menyinar dengan indahnya

Kalau tak bayangkanlah kulit tu jadi apa? Rasa macam mana? Pastikan minum air kosong secukupnya untuk pastikan kulit tu lebih bermaya

Apa Shaklee telah bantu Ina kawal psoriasis?

Sebelum ini Ina bukan tak pernah cuba perubatan lain. Tradisional mahupun moden. Ada yang okay tapi bila berhenti ambil, dia datang balik tu.'

1. Energizing Soy Protein (ESP)

Ina amalkan ESP dan ianya sangat membantu. ESP buat kulit nampak halus je. Keruping kulit yang nak tercabut tu pun lembut. Tak kasar macam keropok.

ESP Shaklee diperbuat daripada soya non GMO justeru selamat untuk diamalkan. Memandangkan ianya adalah protein, ia membantu dalam proses pembinaan sel. Ia berupaya membantu menghasilkan sel yang sihat dan memperbaiki sel yang rosak.

2. SR Vita-C Plus

Bila Ina tambah dengan Vitamin C, lagi lah dia membantu. Makin nampak kesan positif dia.

SR Vita-C Plus bersifat antioksidan dan sangat baik untuk meningkatkan sistem imun. Nutriferon adalah pencetus, manakala vitamin c adalah askar yang bekerja untuk menjaga sistem imun kita. Jadi selain Nutriferon, vitamin C juga penting untuk sistem imun yang kuat. Selain itu vitamin C juga terbaik untuk kesihatan kulit.

3. Herbal Blend Cream

Dari segi luaran, setiap hari Ina mesti pastikan Herbal Blend shaklee tu Ina sapu. Ia membantu kulit jadi lembab dan kurang gatal. Rasa sejuk je bila sapu. 

Krim yang melegakan dan diuji secara klinikal ini berkesan untuk melembutkan kulit anda, termasuk kulit yang kasar dan keras pada lutut, siku dan kaki. Dengan kesejukan mentol dan tidak melekit. Dirumus daripada ekstrak tulen herba semula jadi yang sungguh menyegarkan termasuk sej, horse chestnut, yarrow dan rosemary

4. OmegaGuard

Nak kurangkan gatal ni juga Ina ambil OmegaGuard. Yang ni memang best! Nice! Gatal tu ada tapi dia tak over! Kulit pun tak banyak kat lantai macam biasa.

Omega Guard Shaklee adalah minyak ikan omega 3 yang 99.99% tulen. Minyak ikan membantu meningkatkan imunisasi badan dan bersifat anti radang justeru dapat mengawal keradangan kulit. Minyak ikan merupakan terapi kepada penyakit autoimun termasuklah SLE seperti psoriasis dan lain-lain penyakit autoimun.

5. Vivix

Dan last sekali, setelah berjaya kumpul duit, Ina cuba Vivix. Sejak itulah, ina kembali ceria. Habuk-habuk kulit kat lantai makin sikit, makin sikit dan makin lama dah tak ada! Rambut gugur? Kuku rapuh? Semua tak ada. Alhamdulillah sangat-sangat membantu.

Vivix adalah minuman campuran botani dan merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan. Ia mengandungi polifenol dengan campuran unik botani Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu.


Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi. Vivix membantu pesakit psoriasis dengan cara merawat DNA yang telah rosak akibat radikal bebas dan membetulkan gen-gen yang rosak. Ini berdasarkan kepada salah satu punca psoriasis iaitu genetik.

Kekuatan menghidap psoriasis

Kekuatan ni kita sentuh tentang diri kita. Percaya je janji Allah. Kalau berusaha, kita ikhtiar, kita doa, tawakal dan Allah pasti bantu. Allah kata setiap penyakit ada penawarnya dan yang menyembuhkan apa juga sakit adalah Dia.

Jadi jangan putus asa. Allah maha mendengar dan maha melihat akan segalanya. Dan jangan lupa untuk bersabarSemua perkara kena ambil masa. Tapi bergantung jugalah pada usaha kita. Kalau tak usaha apa-ap, umpama menunggu bulan jatuh ke riba

Harapan masih ada! Dan sebaik-baik pengharapan adalah pada Dia yang Esa

Berminat untuk dapatkan vitamin Shaklee? Boleh contact Cikgu Ije. Nak mudah WhatsApp je. Klik  +60182704872

JAMINAN KAMI

Shaklee merupakan suplemen semulajadi dan memegang piagam
  • Selamat (sijil Halal dan kelulusan KKM)
  • Semulajadi
  • Berkesan
  • Piagam ini telah diikrarkan semenjak lebih 50 tahun lalu, dan kini masih teguh berpegang padanya.
  • Shaklee Difference: Always Safe, Always Works, Always Green.
MENGAPA SAYA?

Saya ialah Cikgu Ije yang merupakan pengedar Shaklee jujur dan amanah, serta lebih mementingkan kesihatan anda. Hubungi Cikgu Ije agar boleh bantu anda dan keluarga anda lebih sihat. Cikgu Ije juga akan menyediakan jadual pengambilan vitamin dan konsultasi percuma berkaitan produk Shaklee yang sesuai untuk anda.
PENGHANTARAN

Penghantaran melalui pos akan diatur ke seluruh dunia samada menggunakan khidmat Poslaju, City-Link, GDex atau lain-lain yang bersesuaian dengan lokasi anda.
PEMBAYARAN

Pembayaran boleh dibuat menggunakan akaun Maybank, CIMB, Bank Simpanan Nasional , Bank Islam atau Western Union jika anda tinggal di luar negara.

NAK BELI SET SHAKLEE

Untuk mendapatkannya, anda mempunyai beberapa pilihan:
  • belian online dengan menggunakan kad debit atau kad kredit anda
  • belian di cawangan Shaklee terdekat (ID: 1233 547) 
  • hubungi Cikgu Ije di talian WhatsApp +60182704872 (Hifzan Zanini) untuk sebarang bantuan / belian
Untuk pembelian produk Shaklee secara online menggunakan kad kredit / kad debit anda? Klik imej dibawah. 

Atau daftar keahlian Shaklee untuk penjimatan hebat. 

NAK JADI PENGEDAR SHAKLEE?

Berminat menjadi pengedar Shaklee dan mendapat bonus tunai serta banyak manfaat lain? Jom sertai team business kami, DARE TO DREAM TEAM (D2DT) yang mempunyai ahli aktif, kelas online percuma dengan masa yang fleksibel.
Anda juga boleh dapatkan produk ini terus daripada Cikgu Ije. Hubungi Cikgu Ije untuk dapatkan rangkaian produk Shaklee dengan konsultasi percuma atau bimbingan pendaftaran sebagai ahli Shaklee. 

Rakan Shaklee Anda
Nur Hifzan binti Hj Muhamad Zanini (Cikgu Ije) 
SMS/WhatsApp : +60182704872
FB Page: Vitamin Suci
Personal FB : Hifzan Zanini
Instagram: @vitaminsuci

Comments

Popular posts from this blog

Manfaat Buah Kaduka / Haritaki / Chebulic Myrobalan

PELAJAR UNIVERSITI ADA INCOME RM5000 LEBIH SETIAP BULAN

Cara Makan Lecithin dan Alfalfa untuk Kuruskan Badan