4 Fakta Detoks Yang Wajib Anda Tahu!

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Nak share tajuk best dengan korang hari ni. 



Ramai kawan Cikgu Ije takleh nak move on bila tahu berat Cikgu Ije kurang lebih 46kg. Hari ni raya ke 16, masa raya ke 8 hari tu Cikgu Ije naik alat penimbang. Berat terbaru.... jeng jeng jengg!



45.6kg! Ok la kan? Sakan beraya makan macam-macam. Hihi. Apa rahsia! Buat detoks! Berbaloi! Jom baca kenapa Cikgu Ije taksub sangat dengan detoks ni? Dah rasa. Sebab tu memang wajib kongsi info ni. Nak bagi semua dapat manfaat kesihatan!

FAKTA 1: Apa Itu Detoks?

DETOKS atau bahasa omputehya ialah detox (singkatan kepada detoxification), adalah proses membuang TOKSIN dari dalam badan kita, atau dipanggil juga nyah-toksin. Jadi, sebelum kita bincang pasal DETOKS, jom kita ambil tahu dulu tentang TOKSIN.

FAKTA 2: Toksin Dan Sumbernya

Toksin adalah bahan beracun yang dihasilkan di dalam sel-sel hidup atau organisma.

Ia berada di mana-mana. Tanpa kita sedari, sebenarnya kita hidup di dunia toksin! Wahhh scary betul toksin ni. Nak tahu dari mana sumber toksin?

Terdapat 5 sumber utama iaitu;
  1. Badan kita sendiri – badan kita menghasilkan toksin melalui beberapa proses di dalam badan seperti senaman, pencernaan makanan dan sebagainya.
  2. Udara – udara yang tercemar seperti jerebu, asap
  3. Makanan – makanan yang diproses, pewarna tiruan, perisa tiruan dan racun serangga adalah antara contoh toksin di dalam makanan
  4. Air – hujan asid, sisa buangan perindustrian yang dibuang di sumber air, logam berat di dalam air paip adalah contoh toksin di dalam air
  5. Gaya hidup – gaya hidup yang tidak sihat seperti merokok, minum arak dan diet tidak sihat juga antara punca terdedah dengan toksin
FAKTA 3: Badan Kita Jalankan Detoks

Sebenarnya, Allah dah ciptakan badan kita sendiri pun boleh detoks. Subhanallah. Maha suci Allah. Ada 6 organ yang menjalani detoks:
  1. Paru-paru – keluarkan karbon dioksida
  2. Sistem limfa – keluarkan sel darah yang mati, patogen (bakteria atau virus) dan sebagainya
  3. Hati – menapis darah dan mengeluarkan bahan kimia dan dadah
  4. Sistem pencernaan – memproses makanan dan mengeluarkan bahan yang tidak diperlukan oleh badan
  5. Buah pinggang – melalui pengeluaran air kencing
  6. Liang peluh – mengeluarkan peluh
Walaupun badan kita dah ada organ sendiri untuk nyah-toksin, tapi ia masih belum cukup baik. Kenapa? Jom baca lagi. Cikgu Ije nak kongsikan fakta ke-4 pula.

FAKTA 4: Kenapa Perlu Detoks

Mungkin ada yang tertanya, kalau badan kita sendiri boleh detoks, jadi kenapa kita sibuk-sibuk nak detoks pula? Jawapannya senang sahaja. Kita guna analogi kereta.

Kereta yang hebat macam mana pun, semakin bertambah usia kereta atau semakin kerap kita gunakan kereta itu, semakin lama prestasinya akan semakin berkurang. Namun, jika kita sentiasa membuat pemeriksaan dan penyelenggaran, kereta tadi akan terjaga prestasinya. Atau akan lambat rosak.

Begitu juga badan kita. Dengan menambahkan sedikit usaha daripada kita, insyaAllah badan kita akan lebih sihat. Risiko nak dapat penyakit pun rendah. Simple kan?

Klik DETOKS untuk info lebih menarik dan testimoni mereka yang berjaya detoks!

JAMINAN KAMI

Shaklee merupakan suplemen semulajadi dan memegang piagam
  • Selamat (sijil Halal dan kelulusan KKM)
  • Semulajadi
  • Berkesan
  • Piagam ini telah diikrarkan semenjak lebih 50 tahun lalu, dan kini masih teguh berpegang padanya.
  • Shaklee Difference: Always Safe, Always Works, Always Green.
MENGAPA SAYA?

Saya ialah Cikgu Ije yang merupakan pengedar Shaklee jujur dan amanah, serta lebih mementingkan kesihatan anda. Hubungi Cikgu Ije agar boleh bantu anda dan keluarga anda lebih sihat. Cikgu Ije juga akan menyediakan jadual pengambilan vitamin dan konsultasi percuma berkaitan produk Shaklee yang sesuai untuk anda.
PENGHANTARAN

Penghantaran melalui pos akan diatur ke seluruh dunia samada menggunakan khidmat Poslaju, City-Link, GDex atau lain-lain yang bersesuaian dengan lokasi anda.
PEMBAYARAN

Pembayaran boleh dibuat menggunakan akaun Maybank, CIMB, Bank Simpanan Nasional , Bank Islam atau Western Union jika anda tinggal di luar negara.

NAK BELI SET SHAKLEE

Untuk mendapatkannya, anda mempunyai beberapa pilihan:
  • belian online dengan menggunakan kad debit atau kad kredit anda
  • belian di cawangan Shaklee terdekat (ID: 1233 547) 
  • hubungi Cikgu Ije di talian WhatsApp / Telegram +6018 270 4872 (Hifzan Zanini) untuk sebarang bantuan / belian
Untuk pembelian produk Shaklee secara online menggunakan kad kredit / kad debit anda? Klik imej dibawah. 

Atau daftar keahlian Shaklee untuk penjimatan hebat. 

NAK JADI PENGEDAR SHAKLEE?

Berminat menjadi pengedar Shaklee dan mendapat bonus tunai serta banyak manfaat lain? Jom sertai team business kami, DARE TO DREAM TEAM (D2DT) yang mempunyai ahli aktif, kelas online percuma dengan masa yang fleksibel.
Anda juga boleh dapatkan produk ini terus daripada Cikgu Ije. Hubungi Cikgu Ije untuk dapatkan rangkaian produk Shaklee dengan konsultasi percuma atau bimbingan pendaftaran sebagai ahli Shaklee. 

Rakan Shaklee Anda
Nur Hifzan binti Hj Muhamad Zanini (Cikgu Ije) 
SMS/WhatsApp : +6018 270 4872 
FB Page: Vitamin Suci
Personal FB : Hifzan Zanini
Instagram: @vitaminsuci

Comments

Popular posts from this blog

Manfaat Buah Kaduka / Haritaki / Chebulic Myrobalan

PELAJAR UNIVERSITI ADA INCOME RM5000 LEBIH SETIAP BULAN

Cara Makan Lecithin dan Alfalfa untuk Kuruskan Badan