Hamil Selepas Keguguran

Assalamualaikum dan salam sejahtera. 

Mengalami keguguran memang suatu episod duka dalam hidup seorang ibu. Namun, anda masih boleh berusaha untuk hamil. Bagaimana mahu merancang untuk hamil semula selepas berlaku keguguran?


Bila boleh kembali hamil?

Ramai yang tidak tahu bahawa mereka boleh hamil semula di antara tujuh hingga sepuluh hari selepas keguguran. Biarpun anda mungkin sedang mengalami pendarahan, anda tetap mempunyai peluang untuk hamil kerana ovulasi boleh berlaku bila-bila masa sahaja dalam kitaran haid. Anda boleh hamil semula sekiranya keguguran berlaku bukan melalui kaedah pembedahan. Jika anda perlu menjalani pembedahan seperti dilation and curettage (D&C), anda perlu menunggu sekurang-kurangnya sebulan supaya rahim kembali sembuh.

Ini sangat penting untuk memberi masa kepada tubuh dan rahim supaya sembuh sepenuhnya seperti sedia kala. Kesihatan suami dan isteri mestilah berada di tahap maksimum supaya keduanya dapat merancang untuk kehamilan seterusnya dengan baik. 

Persediaan fizikal dan mental

Kesihatan di sini bukan sahaja dari segi fizikal, malah juga mental. Tips utama, amalkan gaya hidup yang sihat, makan makanan yang seimbang dan dapatkan nasihat pakar jika timbul apa jua masalah supaya ia dapat ditangani dengan segera.

Ada wanita yang bimbang keguguran yang dialami boleh menjejaskan kesuburan. Oleh itu, secepat mungkin mahu hamil semula dalam tempoh terdekat apabila sudah bersedia. 

Namun, sebenarnya keguguran yang berlaku secara semulajadi tidak akan menimbulkan masalah berkaitan kesuburan. Sekiranya kitaran haid anda normal selepas keguguran terjadi, maka tidak perlu risau dengan kehamilan seterusnya. 

Sukar hamil selepas keguguran

Masalah ketidaksuburan biasanya berpunca daripada parut luar biasa pada rahim selepas melalui prosedur D&C. Ada kajian menyatakan bahawa kehamilan seterusnya akan lebih sihat jika anda mendapat sokongan padu keluarga dan mengekalkan tekanan pada tahap minimum, sentiasa positif dan yakin dapat menjayakan kehamilan yang diimpikan

Umumnya kehamilan boleh berlaku meskipun anda mempunyai sejarah keguguran sebelum ini. Namun sangat penting untuk menitikberatkan soal kesihatan selepas keguguran. Masalah dari segi fizikal dan emosi boleh wujud sekiranya tidak dikawal dengan baik. 

Antara contoh, jika wujud parut pada lapisan rahim, ia akan menjadi isu yang serius. Apabila anda gagal untuk hamil selepas tiga kali kitaran haid, anda patut mendapatkan nasihat doktor dan melakukan pemeriksaan menerusi ujian ringkas. Ia mungkin melibatkan suntikan khas ke dalam rahim. Suntikan ini sebenarnya untuk mengesan sekiranya wujud parut di bahagian berkenaan yang boleh menghalang tiub fallopio. Sekiranya tersumbat, pembedahan wajar dilakukan.

Selepas keguguran
  • Haid normal akan kembali seperti biasa selepas tiga hingga enam minggu.
  • Jangan berendam atau berenang dalam sauna panas.
  • Jangan melakukan hubungan intim sebaik sahaja keguguran.
  • Anda mungkin mengalami kesakitan pada bahagian bawah ari-ari sama seperti rasa sakit yang dialami semasa haid. Ia mungkin berpanjangan selama dua hari selepas keguguran. Segera berjumpa doktor sekiranya sakit itu berpanjangan.

Bagaimana mahu mengesan sekiranya anda hamil lagi?

Dapatkan pemeriksaan doktor dan mengulangi ujian transvaginal sonogram serta ujian darah.

Transvaginal sonogram diadakan untuk memastikan kehamilan benar-benar tiada. Ia mesti dilakukan selepas proses keguguran. Ujian air kencing boleh kekal positif selama sebulan maka perlu untuk anda membuat pengesahan kehamilan seterusnya dengan cara di atas.

Apa yang Shaklee dapat bantu bagi ibu yang mengalami keguguran dan hamil semula?

Sangat penting bagi ibu yang mengalami keguguran untuk menjaga kesihatan dan mengekalkan tahap kecergasan selepas keguguran. Bekalan vitamin dan nutrisi yang mencukupi boleh memberi kesegaran dan mengembalikan semangat ibu yang baru mengalami keguguran.

Vitamin untuk selepas keguguran
  • Zinc Complex untuk menyembuhkan luka dalaman
  • B Complex untuk mengawal tekanan dan emosi
  • Vita-Lea membentuk semula sel darah serta membekalkan tenaga
  • SR Vita-C Plus baik untuk meningkatkan sistem pertahanan badan
  • ESP mampu menguatkan rahim dengan bekalan protein yang mencukupi
Vitamin jika hamil semula selepas keguguran

Amalkan Set Kehamilan Shaklee yang mengandungi vitamin berikut:
  • Vita-Lea untuk kekalkan paras HB darah yang normal
  • B-Complex untuk bekalan asid foliik yang penting bagi pembentukan janin
  • OsteMatrix sumber kalsium yang bagus untuk ibu hamil (perlindungan gigi dan tulang, elak kebas atau kejang, hilangkan lenguh badan)
  • SR Vita-C Plus melindungi ibu hamil daripada jangkitan penyakit
  • ESP membekalkan tenaga
  • OmegaGuard bekalan omega-3 yang baik untuk perkembangan otak dan saraf janin

Apa sekalipun, pemakan seperti berpantang perlu dijaga. Banyakkan memakan buah-buahan dan sayur-sayuran segar di samping mengamalkan makanan tambahan yang dapat membantu kecergasan badan.

JAMINAN KAMI

Shaklee merupakan suplemen semulajadi dan memegang piagam
  • Selamat (sijil Halal dan kelulusan KKM)
  • Semulajadi
  • Berkesan
  • Piagam ini telah diikrarkan semenjak lebih 50 tahun lalu, dan kini masih teguh berpegang padanya.
  • Shaklee Difference: Always Safe, Always Works, Always Green.
MENGAPA SAYA?

Saya merupakan pengedar Shaklee yang jujur dan amanah, serta lebih mementingkan kesihatan anda. Hubungi saya agar saya boleh bantu anda dan keluarga anda lebih sihat. Saya juga akan menyediakan jadual pengambilan vitamin dan konsultansi percuma berkaitan produk Shaklee yang sesuai untuk anda.
PENGHANTARAN

Penghantaran melalui pos akan diatur ke seluruh dunia samada menggunakan khidmat Poslaju, City-Link, GDex atau lain-lain yang bersesuaian dengan lokasi anda.
PEMBAYARAN

Pembayaran boleh dibuat menggunakan akaun Maybank, CIMB, Bank Simpanan Nasional, Bank Islam atau Western Union jika anda tinggal di luar negara.

NAK BELI SET SHAKLEE

Untuk mendapatkannya, anda mempunyai beberapa pilihan:
  • belian online dengan menggunakan kad debit atau kad kredit anda
  • belian di cawangan Shaklee terdekat (ID: 1233547) 
  • hubungi saya di talian WhatsApp / Telegram +6018 270 4872 (Hifzan Zanini) untuk sebarang bantuan / belian melalui saya
Untuk ketahui Promosi Bulan Ini, klik pada link.

Untuk pembelian produk Shaklee secara online menggunakan kad kredit / kad debit anda? Klik imej dibawah. 

Atau daftar keahlian Shaklee untuk penjimatan hebat. 

NAK JADI PENGEDAR SHAKLEE?

Berminat menjadi pengedar Shaklee dan mendapat bonus tunai serta banyak manfaat lain? Jom sertai team business kami, RICH YOUNG GROUP di bawah pimpinan hebat doktor perubatan. Ahli group kami juga terdiri daripada barisan ahli farmasi, doktor pelbagai kepakaran (ENT, Obstetrics and Gynaecology dll), ahli fisioterapi yang mana boleh membantu pengedar lain di luar bidang perubatan dan kesihatan.

Anda juga boleh dapatkan produk ini terus daripada saya. Hubungi saya untuk dapatkan rangkaian produk Shaklee dengan konsultasi percuma atau bimbingan pendaftaran sebagai ahli Shaklee. 

Rakan Shaklee Anda
Nur Hifzan binti Hj Muhamad Zanini (Cikgu Ije) 
SMS/WhatsApp : +6018 270 4872 
FB Page: Vitamin Suci
Personal FB : Hifzan Zanini
Instagram: @vitaminsuci

Comments

Popular posts from this blog

Manfaat Buah Kaduka / Haritaki / Chebulic Myrobalan

PELAJAR UNIVERSITI ADA INCOME RM5000 LEBIH SETIAP BULAN

Cara Makan Lecithin dan Alfalfa untuk Kuruskan Badan