Kenali Bahan Tambahan Dalam Vitamin Shaklee

Assalamualaikum dan salam sejahtera! Malam tadi ada yang Whatsapp saya bertanyakan tentang bahaya atau tidak Carnauba Wax di dalam OsteMatrix Shaklee. Saya kongsikan tentang wax ini dulu ye.

Apa itu Carnauba Wax?

Ia dalah lilin tumbuhan semula jadi yang diperolehi daripada daun pokok kelapa (palm) lilin Brazil (Copernicia Cerifera). Lilin ini dipisahkan dari daun, dicairkan, menjadi kuat dalam kedudukannya semula (resolidified), dan dikisar menjadi serbuk. Sama dengan serat pemakanan, wax tumbuhan semula jadi melalui yang saluran tidak diserap oleh sistem penghadaman. Jadi, ia adalah tidak bahaya. Habis tu kenapa guna wax ini?

Ia merupakan satu lapisan nipis lilin tumbuhan semula jadi sering digunakan untuk tablet yang bersalut (coated tablet).

*info daripada Shaklee Science

Shaklee menggunakan wax ini untuk memudahkan pengamal menelan kaplet OsteMatrix. Terdapat slogan 'Easy To Swallow' pada botol OsteMatrix.


Apa itu bahan tambahan dalam vitamin?

OK. Sekarang kita masuk topik utama iaitu bahan tambahan dalam vitamin atau dikenali sebagai 'excipients'. Salah satu ciri penting yang anda perlu tahu sebelum mengambil sebarang vitamin ialah apakah bahan tambahan yang digunakan dalam supplemen anda.

Excipients atau nama lainnya ‘fillers’ dan ‘binders’ merupakan bahan tambahan yang digunakan dalam pembuatan supplemen.
  • Fillers berfungsi sebagai pengisi ruang kosong antara bahan aktif suplemen, justeru memberikan bentuk sesuai, senang dipegang dan mudah ditelan.
  • Binders merupakan pengikat antara bahan aktif supplemen, memberikan kekuatan kepada supplemen itu sendiri supaya ianya tidak mudah pecah ketika proses pengurusan dan penghantaran vitamin ke tangan penggamal.
Kenapa perlu tahu bahan tambahan dalam vitamin?

Fillers dan binders dalam sesetengah supplemen menggunakan bahan kimia bukan semulajadi yang sukar terurai dalam tubuh.

Jika anda memilih supplemen, pastikan label anda. Supplemen yang bagus selalunya menggunakan ‘excipients’ seperti berikut, dan mereka tidak akan ragu-ragu untuk ‘declare’ secara terperinci bahan expedients yang digunakan.
  • Dicalcium phosphate - ‘Filler’ semulajadi, juga sumber kalsium dan fosfat
  • Cellulose – ‘Binder’ semulajadi daripada serat tumbuhan
  • Alginic Acid/sodium alginate – ‘Binder’ semulajadi daripada rumpai laut
  • Gam acacia/gam arab – gam semulajadi dari tumbuhan
  • Kalsium atau magnesium stearate – pelincir semulajadi daripada sumber haiwan
  • Silica – pelincir semulajadi
  • Zein – Protien jagung, digunakan sebagai lapisan luar tablet
  • Brazil wax (Carnauba Wax) - penyalut luar tablet semulajadi dari pokok palma
Sebagai contoh:
  1. Zinc Complex Shaklee menggunakan Dicalcium Phosphate sebagai excipent serta membekalkan sumber kalsium dan fosfat dari sumber semulajadi.
  2. OsteMatrix Shaklee menggunakan Carnauba Wax (brazil wax) untuk menyalut bahagian luar kaplet
Bahayakah bahan tambahan?

Seperti saya kongsikan di atas, excipient daripada bahan semulajadi tidak memberi mudarat kepada tubuh. Syarikat suplemen yang menggunakan excipient yang selamat tidak akan ragu-ragu untuk melabelkan bahan tambahan tersebut.

Sebab itu penting untuk kita semak label dan ketahui kandungan suplemen yang kita amalkan. Shaklee mengamalkan dasar 100% bahan semulajadi, mendapat kelulusan daripada Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan pengiktirafan sijil halal daripada JAKIM.

Shaklee hanya menggunakan amaun ‘excipients’ seminima mungkin untuk mendapatkan kesan teknikal yang diharapkan. Excipients yang digunakan hanyalah daripada sumber semulajadi, dan selalu diuji secara klinikal supaya kualiti dan ketulenannya selalu konsisten dengan standart yang telah ditetapkan.

Awas jika 'excipients' dalam supplemen anda menggunakan bahan kimia dan bahan sukar terurai. Excipients  seperti ini mampu menjadikan tablet lebih kuat tetapi sukar diuraikan dalam tubuh. Anda pasti tidak ingin jadi seperti gambar di bawah kan?
  


Supplemen yang tidak hancur dan sukar diurai akan termendak dalam tubuh anda dan mungkin menyebabkan masalah kesihatan yang lain.

JAMINAN KAMI

Shaklee merupakan suplemen semulajadi dan memegang piagam
  • Selamat (sijil Halal dan kelulusan KKM)
  • Semulajadi
  • Berkesan
  • Piagam ini telah diikrarkan semenjak lebih 50 tahun lalu, dan kini masih teguh berpegang padanya.
  • Shaklee Difference: Always Safe, Always Works, Always Green.
MENGAPA SAYA?

Saya merupakan pengedar Shaklee yang jujur dan amanah, serta lebih mementingkan kesihatan anda. Hubungi saya agar saya boleh bantu anda dan keluarga anda lebih sihat. Saya juga akan menyediakan jadual pengambilan vitamin dan konsultansi percuma berkaitan produk Shaklee yang sesuai untuk anda.
PENGHANTARAN

Penghantaran melalui pos akan diatur ke seluruh dunia samada menggunakan khidmat Poslaju, City-Link, GDex atau lain-lain yang bersesuaian dengan lokasi anda.
PEMBAYARAN

Pembayaran boleh dibuat menggunakan akaun Maybank, CIMB, Bank Simpanan Nasional , Bank Islam atau Western Union jika anda tinggal di luar negara.

NAK BELI SET SHAKLEE

Untuk mendapatkannya, anda mempunyai beberapa pilihan:
  • belian online dengan menggunakan kad debit atau kad kredit anda
  • belian di cawangan Shaklee terdekat (ID: 1233547) 
  • hubungi saya di talian WhatsApp / Telegram +6018 270 4872 (Hifzan Zanini) untuk sebarang bantuan / belian melalui saya
Untuk ketahui Promosi Bulan Ini, klik pada link.

Untuk pembelian produk Shaklee secara online menggunakan kad kredit / kad debit anda? Klik imej dibawah. 

Atau daftar keahlian Shaklee untuk penjimatan hebat. 


NAK JADI PENGEDAR SHAKLEE?

Berminat menjadi pengedar Shaklee dan mendapat bonus tunai serta banyak manfaat lain? Jom sertai team business kami, RYG dan DARE TO DREAM TEAM (#D2DTeam) yang mempunyai ahli aktif, kelas online percuma dengan masa yang fleksibel.

Anda juga boleh dapatkan produk ini terus daripada saya. Hubungi saya untuk dapatkan rangkaian produk Shaklee dengan konsultasi percuma atau bimbingan pendaftaran sebagai ahli Shaklee.  Kenali ahli D2DTeam terdekat dengan anda, KLIK SINI.

Rakan Shaklee Anda
Nur Hifzan binti Hj Muhamad Zanini (Cikgu Ije) 
SMS/WhatsApp : +6018 270 4872 
FB Page: Vitamin Suci
Personal FB : Hifzan Zanini
Instagram: @vitaminsuci

Comments

Popular posts from this blog

Manfaat Buah Kaduka / Haritaki / Chebulic Myrobalan

PELAJAR UNIVERSITI ADA INCOME RM5000 LEBIH SETIAP BULAN

Cara Makan Lecithin dan Alfalfa untuk Kuruskan Badan