4 Hikmah Puasa 6 Di Bulan Syawal

Assalamualaikum dan salam sejahtera!

Dah hampir separuh bulan kita berpuasa. Alhamdulillah. Semoga Syawal nanti dapat puasa sunat 6 hari lak. Banyak hikmah untuk ibadah dan kesihatan kita. 


Hikmah puasa 6 Syawal

Antara hikmah2 berpuasa 6 hari di bulan Syawal :

1. Pelengkap dari puasa Ramadhan

Puasa sunat 6 hari di bulan Syawal selepas Ramadhan adalah pelengkap dan penyempurna pahala dari puasa setahun penuh. Penyempurna dari kekurangan, membawa maksud, walaupun hukumnya sunat, pada hari Kiamat nanti perbuatan2 fardhu akan disempurnakan (dilengkapi) dengan perbuatan2 sunnah ini. Rasulullah s.a.w pernah bersabda dalam hadith Qudsi –

“Dan senantiasa hamba Ku mendekatkan diri kepada Ku dengan amalan2 sunnah sehingga Aku mencintainya.” (Hadith Riwayat Bukhari)

2. Menyediakan sistem pencernaan

Selama 1 bulan sistem pencernaan kita berehat pada waktu siang. Kedatangan bulan Syawal boleh mendatangkan kejutan bagi sistem pencernaan kita, tambahan apabila disajikan dengan pelbagai juadah di dalam pelbagai majlis yang biasa masyarakat kita lakukan di bulan Syawal ini. Maka, puasa 6 ini memberi peluang kepada sistem pencernaan kita yang telah direhatkan tadi untuk bertugas secara beransur-ansur.

3. Amalan Ramadhan tidak terputus

Antara manfaat lain berpuasa 6 adalah segala amal yang dilakukan oleh seseorang itu di dalam bulan Ramadhan, untuk mendekatkan diri-Nya dengan Allah, tidak akan terputus setelah berlalunya bulan Ramadhan yang mulia ini, selama seseorang itu masih hidup. Ini juga mengajar kita untuk beribadat secara istiqamah dan berpanjangan. Menyusuri daripada kata2 para cerdik pandai – “Pahala amal kebaikan adalah kebaikan yang ada sesudahnya.”

4. Tanda syukur rahmat bulan Ramadhan

Berpuasa di bulan Ramadhan mendatangkan maghrifah atas dosa2 masa lalu. Orang yang berpuasa di bulan Ramadhan akan menerima ‘ganjaran’ di bulan Syawal – maka berpuasa di bulan Syawal adalah seperti tanda mensyukuri ganjaran yang diterima ini. Ia juga sebagai tanda syukur atas segala nikmat, pertolongan dan pengampunan yang telah diberikan oleh-Nya dalam bulan Ramadhan. Dan atas rasa cintanya terhadap ibadah puasa di bulan Ramadhan, ia tidak merasa bosan, berat atau jenuh apalagi benci berpuasa Ramadhan – lantas meneruskannya dengan berpuasa lagi selama 6 hari di bulan Syawal.


Namun, bagi mereka yang mempunyai hutang berpuasa di bulan Ramadhan, haruslan menyudahkannya dahulu sebelum memulakan berpuasa 6 ini. Ini kerana barangsiapa yang berpuasa Syawal terlebih dahulu dan masih ada tanggungan puasa Ramadhan, maka puasanya itu hanya dianggap puasa sunnah muthlaq (puasa sunnah biasa) dan tidak mendapatkan ganjaran puasa Syawal. Ini kerana berbalik kepada sabda Rasulullah s.a.w tadi, “Barangsiapa berpuasa penuh di bulan Ramadhan…”

Set puasa Shaklee

Tak semestinya beli set ni di bulan Ramadhan sahaja. Nak digunakan sepanjang tahun pun boleh. Bagus untuk tenaga harian, lebih-lebih lagi pelajar yang penat belajar siang malam, pekerja yang tak keletihan mahupun suri rumah yang kehulu-hilir tanpa henti.


Set ini terdiri daripada 3 vitamin iaitu ESPMeal Shakes dan Performance.

MEAL SHAKES: aroma vanila yang sangat sedap. Diperkaya dengan 24 jenis vitamin, mineral dan zat perlu. Hidangan lengkap yang membantu anda dan anak anda untuk kekal bertenaga sepanjang hari. Diperbuat daripada buah-buahan, sayur-sayuran, kacang soya dan Lactalbumin. Lactalbumin ialah sejenis susu dan merupakan bahan terbaik yang mengandungi organisma protein yang berkualiti tinggi dan mudah diserap kedalam sistem tubuh dari peringkat bayi hingga dewasa.

SIAPA PERLUKAN?

Semua golongan: Pelajar, kanak-kanak membesar, ibu mengandung, para atlet, pengamal sayuran, orang sakit, orang sibuk bekerja, atau orang yang selalu mengambil makanan segera. Pilihan untuk SARAPAN PAGI YANG TERBAIK!

PERFORMANCE DRINK: Minuman sukan pertama  bagi atlet di USA. Ia juga telah direka khusus untuk para angkasawan NASA, para atlet antarabangsa, dan pengembara terkemuka. Ujian klinikal membuktikan bahawa OptiCarb yang sudah dipatenkan ini akan meningkatkan tenaga otot sebanyak 6 kali ganda, memberikan tenaga dan memelihara kitaran bendalir dalam tubuh. Berbanding minuman sukan yang lain, Performance drink mempunyai 67% otot glikogen (sumber tenaga) dan menyediakan tenaga dari 3 jenis karbohidrat dengan segera.

MANFAAT UTAMA?

Meningkatkan daya ketahan badan, berikan tenaga, menggantikan air yang hilang sewaktu latihan fizikal.
Membekalkan elektrolit dalam tubuh dan mengimbangi metabolisme air dalam tubuh.
Mengurangkan kehausan, cegah penyahhidratan, melebapkan kulit dan kelihatan muda.
Mengekalkan paras gula dan ianya telah terbukti secara klinikal
SIAPA PERLUKAN?

Sesuai untuk: Para atlet, mereka yang BERPUASA, sebelum dan selepas pembedahan, orang yang sering tidur lewat malam, orang yang sentiasa letih, paras gula rendah, tiada selera makan, cirit birit, vagina kering, kepeningan, penyahhidratan kulit dan otot.

ESP: Telah diiktiraf diseluruh dunia dengan mempunyai kajian klinikal yang sangat ekstensif dan komprehensif serta memiliki kualiti protein yang sangat tinggi yang pernah dihasilkan. Setiap satu tin ESP (850gram) dihasilkan dari 30kg kacang soya dan memberikan sumber tenaga yang bertahan lama.

Satu-satunya produk yang menjamin penyediaan 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh manusia. Turut diperkaya dengan 5 sumber vitamin dan 4 sumber mineral.

SIAPA PERLUKAN?

Semua peringkat umur dari muda hingga tua juga sesuai untuk penghidap kencing manis.

Untuk lebih manfaat dan info tentang ESP (produk terlaris) boleh klik link ‘ESP‘ ini.

Klik PUASA untuk info lanjut 

Berminat? Ayuh hubungi saya.

JAMINAN KAMI

Shaklee merupakan suplemen semulajadi dan memegang piagam
  • Selamat (sijil Halal dan kelulusan KKM)
  • Semulajadi
  • Berkesan
  • Piagam ini telah diikrarkan semenjak lebih 50 tahun lalu, dan kini masih teguh berpegang padanya.
  • Shaklee Difference: Always Safe, Always Works, Always Green.
MENGAPA SAYA?

Saya merupakan pengedar Shaklee yang jujur dan amanah, serta lebih mementingkan kesihatan anda. Hubungi saya agar saya boleh bantu anda dan keluarga anda lebih sihat. Saya juga akan menyediakan jadual pengambilan vitamin dan konsultansi percuma berkaitan produk Shaklee yang sesuai untuk anda.
PENGHANTARAN

Anda boleh memilih untuk COD. COD boleh diadakan di sekitar Kluang. Pos juga boleh diatur ke seluruh dunia samada menggunakan khidmat Poslaju, City-Link, GDex atau lain-lain yang bersesuaian dengan lokasi anda.
PEMBAYARAN

Pembayaran boleh dibuat menggunakan akaun Maybank, CIMB, Bank Simpanan Nasional , Bank Islam atau Western Union jika anda tinggal di luar negara.

SAYA NAK BELI SET SHAKLEE!

Untuk mendapatkannya, anda mempunyai beberapa pilihan:
  • belian online dengan menggunakan kad debit atau kad kredit
  • belian di cawangan Shaklee terdekat (ID: 933 313) 
  • hubungi saya di talian WhatsApp / Telegram 018 270 4872 (Hifzan Zanini) untuk sebarang bantuan
Untuk ketahui Promosi Bulan Ini, klik pada link.

Untuk pembelian produk Shaklee secara online menggunakan kad kredit / kad debit? Klik imej dibawah. 

Atau daftar keahlian Shaklee untuk penjimatan hebat


Anda juga boleh dapatkan produk ini terus daripada saya. Hubungi saya untuk dapatkan rangkaian produk Shaklee dengan konsultasi percuma atau pendaftaran sebagai ahli Shaklee. 


Rakan Shaklee Anda
Nur Hifzan binti Hj Muhamad Zanini (ije) 
SMS/WhatsApp : 018-270 4872 
FB Page: Vitamin Suci
Personal FB : Hifzan Zanini

Comments

Popular posts from this blog

Manfaat Buah Kaduka / Haritaki / Chebulic Myrobalan

PELAJAR UNIVERSITI ADA INCOME RM5000 LEBIH SETIAP BULAN

Cara Makan Lecithin dan Alfalfa untuk Kuruskan Badan