Kencing Manis, Sakit Jantung dan Strok

Hari ini saya kongsikan fakta berkaitan diabetes, serangan jantung dan stroke. Moga bermanfaat.


Apa Itu Diabetes (Kencing Manis)?

Diabetes adalah gangguan metabolisme - cara badan kita menggunakan makanan dicerna untuk tenaga. Kebanyakan makanan yang kita makan adalah dipecahkan menjadi glukosa, bentuk gula dalam darah. Glukosa adalah sumber utama badan bahan api.

Selepas penghadaman, glukosa memasuki aliran darah. Kemudian glukosa pergi ke sel-sel di seluruh badan di mana ia digunakan untuk tenaga. Walau bagaimanapun, suatu hormon yang dipanggil insulin perlu hadir untuk membolehkan glukosa masuk ke dalam sel-sel. Insulin adalah hormon yang dihasilkan oleh pankreas, kelenjar besar di belakang perut.

Pada orang-orang yang tidak mempunyai diabetes, pankreas secara automatik mengeluarkan jumlah yang tepat insulin untuk bergerak glukosa dari darah ke dalam sel. Walau bagaimanapun, kencing manis berlaku apabila pankreas tidak membuat cukup insulin, atau sel-sel di dalam otot, hati dan lemak tidak menggunakan insulin dengan betul, atau kedua-duanya. Akibatnya, jumlah glukosa dalam darah meningkat manakala sel-sel kekurangan tenaga.

Lama kelamaan, paras glukosa yang tinggi merosakkan saraf dan saluran darah, yang membawa kepada komplikasi seperti penyakit jantung dan strok, punca utama kematian di kalangan penghidap diabetes. Kencing manis yang tidak terkawal akhirnya boleh membawa kepada masalah kesihatan yang lain juga, seperti kehilangan penglihatan, kegagalan buah pinggang, dan potong bahagian badan seperti kaki dan tangan.

Hubung Kait Antara Diabetes, Jantung dan Strok

Jika anda mempunyai diabetes, anda sekurang-kurangnya dua kali lebih berkemungkinan untuk mempunyai penyakit jantung atau strok. Orang dengan diabetes juga cenderung untuk mendapat penyakit jantung atau angin ahmar pada usia yang lebih awal daripada orang lain.

Jika anda adalah pertengahan umur dan mempunyai diabetes jenis 2, beberapa kajian menunjukkan bahawa peluang anda mendapat serangan jantung adalah setinggi orang tanpa diabetes yang sudah mempunyai satu serangan jantung.

Wanita yang tidak melalui menopause biasanya mempunyai kurang risiko penyakit jantung berbanding lelaki yang sebaya. Tetapi wanita semua peringkat umur dengan diabetes mempunyai peningkatan risiko penyakit jantung.

Orang dengan diabetes yang sudah mempunyai satu serangan jantung menghadapi risiko yang lebih besar untuk serangan yang kedua. Di samping itu, serangan jantung pada orang dengan diabetes adalah lebih serius dan lebih cenderung untuk menyebabkan kematian.

Paras glukosa yang tinggi dari masa ke masa boleh membawa kepada peningkatan deposit bahan lemak pada bahagian dalam dinding saluran darah. Deposit ini boleh menjejaskan aliran darah, menambahkan peluang tersumbat dan pengerasan pembuluh darah (aterosklerosis).

Apakah Boleh Dilakukan Untuk Mengelakkan Serangan Jantung atau Strok

Jika anda mempunyai risiko tinggi untuk penyakit jantung dan strok, anda boleh membantu menjaga jantung dan saluran darah yang sihat. Anda boleh berbuat demikian dengan mengambil langkah-langkah berikut:

  • Pastikan diet anda adalah "heart-healthy"
  • Termasuk sekurang-kurangnya 14 gram serat setiap hari untuk setiap 1,000 kalori yang diambil. Makanan yang tinggi serat boleh membantu kolesterol darah yang lebih rendah. Bran oat, oatmeal, roti gandum dan bijirin, kekacang dan kacang (seperti kacang buah pinggang, kacang pinto, dan kacang hitam bermata), buah-buahan, dan sayur-sayuran adalah semua sumber serat yang baik. Tingkatkan pengambilan serat dalam diet anda secara beransur-ansur untuk mengelakkan masalah penghadaman.
  • Kurangkan pengambilan lemak tepu. Ia meningkatkan kolesterol darah anda. Lemak tepu terdapat dalam daging, kulit ayam, mentega, produk tenusu dan lemak, lelemak, lemak babi, dan minyak tropika seperti kelapa dan minyak kelapa. Pakar diet anda boleh memikirkan bagaimana banyak gram lemak tepu harus had maksima harian anda.
  • Menjaga kolesterol dalam diet anda untuk kurang daripada 300 miligram sehari. Kolesterol didapati dalam daging, hasil tenusu, dan telur.
  • Pastikan jumlah lemak trans dalam diet anda pada tahap minimum. Ia adalah satu jenis lemak dalam makanan yang menimbulkan kolesterol darah. Hadkan pengambilan keropok, biskut, makanan ringan, makanan yang dipanggang yang terproses, campuran kek, popcorn microwave, makanan goreng, kuah salad, dan makanan lain yang dibuat dengan minyak separa hidrogenasi. Selain itu, beberapa jenis sayur-sayuran dan lelemak marjerin mempunyai lemak trans. Semak untuk lemak trans dalam bahagian Fakta Pemakanan pada pakej makanan.
  • Jika anda merokok, berhenti. Doktor anda boleh membantu anda mencari cara-cara untuk berhenti merokok.
  • Tanya doktor anda sama ada anda perlu mengambil aspirin. Kajian telah menunjukkan bahawa mengambil dos rendah aspirin setiap hari boleh membantu mengurangkan risiko penyakit jantung dan strok. Walau bagaimanapun, aspirin tidak selamat untuk semua orang. Doktor anda boleh memberitahu anda sama ada mengambil aspirin yang tepat untuk anda dan dengan tepat berapa banyak untuk mengambil.
  • Dapatkan rawatan segera terhadap serangan iskemia sementara (TIA). Rawatan awal untuk TIA, kadang-kadang dipanggil mini-strok, boleh membantu mencegah atau melambatkan strok masa depan. Tanda-tanda TIA adalah kelemahan yang secara tiba-tiba, hilang keseimbangan, kebas, kekeliruan, buta dalam satu atau kedua-dua mata, penglihatan berganda, gagap atau sakit kepala yang teruk.
Cara Mengesan Anda Sakit Jantung


Salah satu tanda penyakit jantung adalah angina (sakit dada), rasa sakit yang berlaku apabila saluran darah ke jantung mengecil dan bekalan darah berkurangan. Anda mungkin berasa sakit atau tidak selesa di dada anda, bahu, lengan, rahang, atau belakang, terutamanya apabila anda bersenam. 

Kesakitan mungkin akan hilang apabila anda berehat atau mengambil ubat angina. Angina tidak menyebabkan kerosakan kekal pada otot jantung, tetapi jika anda mempunyai angina, peluang anda mendapat serangan jantung bertambah.

Serangan jantung berlaku apabila saluran darah ke jantung tersumbat. Dengan tersumbat, darah tidak cukup boleh mencapai bahawa sebahagian daripada otot jantung dan keputusan kerosakan kekal. 

Semasa serangan jantung, anda mungkin mempunyai:
  • sakit dada atau ketidakselesaan
  • kesakitan atau rasa tidak selesa di anda lengan, belakang, rahang, leher, atau perut
  • sesak nafas
  • berpeluh
  • loya
  • pening
Cara Mengesan Anda Sakit Jantung

Tanda-tanda berikut mungkin bermakna bahawa anda telah mengalami strok:
  • kelemahan secara tiba-tiba atau kebas pada muka, lengan, atau kaki di sebelah badan anda
  • kekeliruan secara tiba-tiba, masalah bercakap, atau masalah pemahaman
  • pening secara tiba-tiba, hilang keseimbangan, atau berjalan kaki masalah
  • masalah penglihatan berganda
  • sakit kepala yang teruk secara tiba-tiba
Jika anda mempunyai mana-mana gejala-gejala ini, hubungi 911 segera. Anda boleh membantu mencegah kerosakan yang kekal dengan mendapatkan ke hospital dalam masa sejam. Jika doktor anda berpendapat anda telah mengalami strok, anda boleh mempunyai ujian seperti pemeriksaan neurologi untuk memeriksa sistem saraf anda, imbasan khas, ujian darah, pemeriksaan ultrasound, atau sinar x. Anda juga boleh diberikan ubat yang larut darah beku.

INGAT!!
  1. Jika anda mempunyai diabetes, anda sekurang-kurangnya dua kali lebih berkemungkinan sebagai orang lain untuk mempunyai penyakit jantung atau strok.
  2. Mengawal kencing manis ABC-A1c (glukosa darah), tekanan darah, dan kolesterol - boleh mengurangkan risiko penyakit jantung dan strok.
  3. Memilih makanan dengan bijak, berhenti merokok, dan mengambil ubat-ubatan (jika diperlukan) semua boleh membantu mengurangkan risiko penyakit jantung dan strok.
  4. Jika anda mempunyai sebarang tanda-tanda amaran serangan jantung atau strok, dapatkan rawatan perubatan dengan serta-merta kelewatan-jangan. Rawatan awal serangan jantung dan strok di bilik kecemasan hospital boleh mengurangkan kerosakan kepada jantung dan otak.
Apa Shaklee Boleh Bantu?

Dapatkan produk terbaik Shaklee yang dikenali sebagai Vivix. Klik VIVIX untuk info berkaitan. Mungkin langkah anda menekan VIVIX pada hari ini boleh menyelamatkan nyawa ibu bapa atau mereka yang tersayang. 


Comments

Popular posts from this blog

Manfaat Buah Kaduka / Haritaki / Chebulic Myrobalan

PELAJAR UNIVERSITI ADA INCOME RM5000 LEBIH SETIAP BULAN

Cara Makan Lecithin dan Alfalfa untuk Kuruskan Badan