Bahaya Haid Tidak Teratur


Kitaran Haid Normal vs Haid Tidak Teratur


HAID REGULAR bermaksud kitaran antara 25 ke 35 hari. Jadi kalau haid datang awal sikit atau lewat sikit tetapi tidak lebih dari kitaran 35 hari ianya masih normal.

Yang saya ingin ketengahkan adalah haid yang tidak normal. Antara situasi yang biasa terjadi ialah:

  • haid datang beberapa bulan sekali
  • haid tidak datang langsung 
  • haid datang terlalu kerap dan lama. 
Lebih dari 90% pesakit yang ada masalah ini sebenarnya mengalami sindrom Polycystic Ovary (PCOS) ditandai dengan haid yang tidak teratur, lebihan hormon testosterone apabila diambil darah atau lebihan bulu pada tempat yang tidak sepatutnya pada wanita seperti di atas dagu atau bibir atas menyerupai misai lelaki dan apabila doktor melakukan scan melalui faraj ovari mempunyai banyak anak anak telur kecil.


Apa Kesan PCOS?

Antara komplikasi PCOS adalah penukaran sel dinding rahim menjadi prakanser dan kanser. Saya mempunyai ramai pesakit yang mengalami gejala ini dan juga pada masa yang sama mengalami masalah kesuburan tetapi rawatan kesuburan terpaksa ditangguhkan kerana mereka juga mendapat hyperplasia pada dinding rahim iaitu sel sel bertukar menjadi pra kanser. Dalam keadaan seperti ini doktor berada dalam dilema kerana rawatan prakanser perlu dimulakan selama beberapa tempoh sebelum rawatan kesuburan dapat dimulakan.

Pada 1 atau 2 tahun pertama seorang remaja mulai didatang haid kitarannya mungkin tidak teratur tetapi perkara ini tidak boleh dibiarkan berkekalan. Berjumpalah dengan doktor pakar sakit puan untuk mengetahui punca haid tidak regular. Jika dibiarkan berlarutan ianya mungkin akan mengundang risiko mendapat pra kanser dan kanser rahim.

Apa Langkah Yang Boleh Dibuat?

Saya harap semua wanita faham dan tahu akan risiko yang bakal di hadapi.

1. Jaga 'aset' wanita yang kita ada
2. Jika ada masalah, jangan tunggu lama-lama. Dapatkan rawatan dan penyelesaian segera.
3. Ubah cara hidup dan pemakanan
4. Jangan ambil remeh, dan jangan main-main. Nanti sendiri yang tanggung risiko.
5. Berkongsi pengetahuan ini kepada rakan-rakan dan ahli keluarga yang lain dengan tagged atau share post ini.

Bagi pengguna SET KESUBURAN SHAKLEE, insyaAllah ianya dapat membantu melancarkan kitaran haid anda selain sebagai ikhtiar mendapatkan zuriat.

Βеrѕаngkа bаіk dеngаn Αllаh Ѕ.W.Τ ѕеrtа bеrdоа dеngаn mеmbаса ауаt 38 ѕurаh Αlі-Ιmrаn уg bеrmаkѕud : "Wаhаі Τuhаnku! Κurnіаkаnlаh kераdаku dаrі ѕіѕіΜu zurіаt kеturunаn уg bаіk. Ѕеѕungguhnуа Εngkаu ѕеntіаѕа Μеndеngаr (Μеnеrіmа) dоа."

Perhatian!

SET KESUBURAN SHAKLEE іnі аdаlаh ѕеbаgаі ΙΚΗΤΙΑR ѕаhаја. Ρеrlu dіуаkіnі bаhаwа уаng mеnуеmbuhkаn dаn mеngurnіаkаn rеzеkі zurіаt аdаlаh dаrі Dіа Μаhа Ρеmbеrі Rеzеkі dаn SET KESUBURAN SHAKLEE іnі mungkіn mеnјаdі аѕbаbnуа іnѕуа'Αllаh.

Ini peluang terbaik anda untuk dapatkan produk Shaklee pada harga istimewa. Hubungi saya sekarang untuk konsultasi produk mengikut kesesuaian anda.


Rakan Shaklee Anda
Nur Hifzan binti Hj Muhamad Zanini (ije) 
♥ SMS/WhatsApp : 018-270 4872 
♥ FB Page: Vitamin Suci
♥ FB : Hifzan Zanini 

Ingin membuat belian produk kesuburan secara online menggunakan kad kredit?
Klik SINI untuk info tutorial.


Klik imej di atas untuk membuat belian online

Comments

Popular posts from this blog

Manfaat Buah Kaduka / Haritaki / Chebulic Myrobalan

PELAJAR UNIVERSITI ADA INCOME RM5000 LEBIH SETIAP BULAN

Cara Makan Lecithin dan Alfalfa untuk Kuruskan Badan