Punca Jeragat Dan Parut Hitam Serta Cara Merawat Dengan Shaklee

Masalah jeragat dan parut hitam sering dialami oleh kebanyakan orang Asia. Jika tidak dirawattompok-tompok hitam ini akan semakin bertambah. 
Punca jeragat ialah daripada sel melanosit yang terlebih aktif dan mengeluarkan melanin yang berlebihan menyebabkan kulit bertompok-tompok hitam.


Antara sebab berlakunya tompok-tompok hitam ini adalah:

1) Radang kulit sewaktu mengalami masalah jerawatapabila jerawat keringia akan meninggalkan kesan hitamyang dikenali sebagai "post-inflammatory hyperpigmentation" (PIH)

2) Perubahan hormon sewaktu mengandung dan menyusukan anak juga akan menyebabkan tompok-tompokhitam yang dikenali sebagai "melasma". Addison's disease yang disebabkan kalenjar adrenal yang tidakberfungsi untuk mengeluarkan hormon steroid dalam badan juga akan mengakibatkan jeragatPenggunaan pilperancang dan tabiat merokok juga boleh menyebabkan jeragat.

3) Pendedahan kulit kepada cahaya matahari setelah beberapa tahun akan memberi kesan tompok-tompokhitam yang akan bertambah yang dikenali sebagai "age spots", "freckles" dan"lentigenes". Perbezaan antaraage-spots, freckles dan lentigenes ialah saiznya.

Jeragat boleh dibahagi kepada 2 jenis:

1) Epidermaliaitu jeragat berada pada lapisan atas kulit
2) Dermaliaitu jeragat berada pada lapisan dalam kulit
Kebiasaannya, PIH dan melasma berada pada paras dermal dan lebih sukar dirawatAge spots, freckles danlentigenes pula berada pada paras epidermal dan lebih senang dirawat.

Cara merawat jeragat dan tompok-tompok hitam:

1) Penggunaan set penjagaan muka khas untuk masalah jeragat seperti Nu-Derm Obagi Medical denganpreskripsitretinoin untuk mengaktifkan sel kulit.

2) Penggunaan krim pemutih yang berasaskan hidrokuinonatas nasihat doktor untuk jangkamasa yang terhadsahaja. Selain itukrim muka yang mengandungi arbutin, vitamin C, kojik asid atau peptide boleh digunakanuntuk jangka masa lebih lama.

3) "Chemical peel" boleh dilakukan atas pengawasan doktoruntuk mengurangkan jeragatGlikolik peel bagijeragat yang berada pada paras epidermal, manakala salicylic acid peelatau jessner's peel bagi jeragat yangberada pada paras dermal iaitu lebih dalam.

4) Rawatan "intense pulsed light" atau "IPL" dapat mengurangkan jeragat yang berada di paras epidermal. IPLmengeluarkan cahaya yang memecahkan jeragat kepada saizyang lebih kecil.

5) Rawatan laser "Q-Switched Nd-Yagmerupakan rawatan"gold standard" untuk jeragat samada epidermalatau dermal. Laser ini juga akan memecahkan jeragat kepada saiz yang lebih kecil yang akan dimusnahkan didalam badan oleh selphagositSelepas rawatan laser, jeragat akan tampil lebih gelap dahulu beberapa hari dankemudian akan lebih cerah.

Cara mencegah jeragat

1) Gunalah krim pelindung matahari sekurang-kurangnya spf 40-50 dan pastikan anda mengaplikasikannya duakali sehariatau setelah berpeluhLindungilah anak-anak kita dari matahari dengan penggunaan krim pelindungmatahari dari umur mereka 6 bulan. Makanlah pil pelindung matahariHeliocare oral, yang terdapat di kliniksekiranya anda aktif bersukanbermain golf, bercuti di pantai atau bekerja dipanas terik. Selain mengelakdaripada jeragatia juga mengelak dari kanser kulit

2) Penggunaan set penjagaan muka yang tidak memudaratkan kulit untuk jangkamasa yang lama sepertiKinerase yang mengandungi kinetin daripada tumbuh-tumbuhan untu kmerawat kulit kusamberjeragat dansensitif

3) Lakukan rawatan chemical peel, ipl atau laser Q-switched/NdYag untuk mengelak jeragat daripada munculdan kelihatan lebih terang

4) Elakkan merokokJika jeragat disebabkan oleh pil perancangtukarlah cara perancangan keluarga yangtidak berasaskan hormon seperti IUCD Cu250

5) Pemeriksaan darah untuk menstabilkan hormon boleh dilakukan dengan doktor anda. Oleh kerana jeragatmungkin berada di lapisan kulit yang berbeza-bezajeragat merupakan masalah yang memerlukan beberaparawatan susulan untuk mengurangkannya.Sekiranya rawatan terlalu drastik dilakukan kehilangan selmelanositakan menyebabkan tompok-tompok putih yangkekalOleh itu lebih mudah mencegah jeragat daripadamerawatnya

Sumber Dr Nurhalina Azly binti Minhat,
timeless.timeless@gmail.com
 
Apa kaitan antara jeragat dan kulit?

* Kulit adalah organ terbesar yang memiliki berat sekitar enam paun, kulit berperanan melindungi otot dan organ manusia.

* Kulit memerlukan tiga vitamin, A, C dan E untuk kekal sihat.

* Pengambilan makanan seimbang serta pemakanan tambahan baik untuk mendapatkan kulit sihat.

* Vitamin A, C dan E, selenium dan zink adalah antioksidan yang membantu membaik pulih kolegen dan pemutihan kulit.

* Asid lemak penting sebagai membentuk lapisan yang menghalang kehilangan kelembapan kulit, penting bagi mengatasi masalah kedutan dan kering.

* Kandungan air penting untuk kelembapan kulit.

* Kulit manusia terbahagi kepada dua lapisan utama iaitu epidermis dan dermis.

* Secara saintifik, kulit mengawal suhu badan, menyimpan air, lemak dan vitamin D.

* Kulit yang terdedah pada cahaya matahari menghasilkan pigmen melanin yang berlebihan untuk melindungi daripada pancaran UV sehingga menyebabkan pigmentasi.

* Masalah tekanan seperti eczema akan merosakkan kulit.

Saranan vitamin SHAKLEE:

Sustained Release Vita-C
180 tablet
Harga runcit Semenanjung Malaysia ialah RM92
Hubungi saya untuk harga paling murah!

Vitamin C - perlu untuk pembentukkan kolagen. Vitamin C Plus Shaklee ia sustained released lengkap dengan bioflavonoid.

Vita-E Complex
120 kapsul
Harga runcit Semenanjung Malaysia ialah RM149
Hubungi saya untuk harga paling murah!

Vitamin E - membantu keseimbangan hormon dan mengawal kadar minyak dalam liang kulit. Vitamin E Shaklee ini natural, 400iu lengkap dengan Selenium dan yang best ia ada extract grape seed.

Energizing Soy Protein (ESP)
850g
Harga runcit Semenanjung Malaysia ialah RM150
Hubungi saya untuk harga paling murah!

Protein ESP - mengurangkan kesan hitam akibat jeragat 

OmegaGuard
90 kapsul
Harga runcit Semenanjung Malaysia ialah RM136
Hubungi saya untuk harga paling murah!

OmegaGuard - baik untuk masalah kulit yang kering kerana kandungan EPA boleh mengawal atur kandungan minyak dalam kulit.

Jika anda berminat untuk mendapatkan vitamin kulit Shaklee, bolehlah menghubungi saya untuk membuat pilihan suplemen kesihatan anda dari Shaklee. InsyaAllah, saya akan cuba membantu untuk membuat pilihan yang terbaik!

Untuk senarai harga runcit, klik SINI.
Untuk konsultasi PERCUMA dan harga lagi MURAH, hubungi saya sekarang. Pasti puas hati! 


Wakil Pengedar Shaklee Anda
Nur Hifzan Muhamad Zanini (ije) 
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 933313 ] 
♥ Contact Number : 0136530440
♥ SMS/WhatsApp : 0182704872 
 Emel : hifzan2286@gmail.com
♥ FB Page: Vitamin Suci
♥ FB : Hifzan Zanini 
** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

** Shaklee ID 933313 boleh digunakan jika kawan-kawan nak beli sendiri di cawangan Shaklee yang berdekatan. Klik SINI untuk senarai cawangan Shaklee anda.

Comments

Popular posts from this blog

Manfaat Buah Kaduka / Haritaki / Chebulic Myrobalan

PELAJAR UNIVERSITI ADA INCOME RM5000 LEBIH SETIAP BULAN

Cara Makan Lecithin dan Alfalfa untuk Kuruskan Badan